Inkvarteringstjänstens avtalsvillkor
1) PARTER OCH TILLÄMPNINGSOMRÅDE
Dessa allmänna avtalsvillkor tillämpas på tillhandahållandet av inkvarteringstjänster. Genom att göra en bokning förbinder sig kunden (nedan kallad ”Kunden”) att följa dessa allmänna villkor. När Kunden har gjort en bokning bekräftar tjänsteleverantören (nedan kallad ”Tjänsteleverantören”) bokningen genom att tillhandahålla en skriftlig bokningsbekräftelse. Kunden kan vara en privatperson (konsument) eller ett företag (näringsidkare). Om den finska och den engelska versionen av dessa avtalsvillkor skiljer sig åt eller står i konflikt, ska den finska versionen ha företräde.
2) MÄÄRITELMÄT
Näissä sopimusehdoissa käytetyillä termeillä on seuraava merkitys:
| Term | Betydelse |
|---|---|
| Tjänsteleverantör | Ägaren av inkvarteringsobjektet eller den som har nyttjanderätt till det och hyr ut det. |
| Kund | En privatperson eller ett företag som ingår ett avtal om inkvartering enligt dessa villkor med Tjänsteleverantören. |
| Inkvarteringsobjekt | Fastighet, byggnad eller bostad som används helt eller delvis för boende, fritid eller liknande ändamål. |
| Inkvarteringstillfälle | En i förväg överenskommen tidsperiod under vilken Kunden och/eller gäster bor i inkvarteringsobjektet mot avtalad hyra. |
| Gäst | Person(er) som vistas i inkvarteringsobjektet under inkvarteringstillfället under Kundens ansvar. |
3) BOKNING
Bokningen kan göras per telefon, e-post eller via bokningssystemet. Kunden måste vara en fysisk person som fyllt 18 år eller en juridisk person. Vid bokningen ska Kunden lämna nödvändiga uppgifter såsom kontaktinformation, antal gäster, ankomst- och avresetid samt betalningssätt. Den angivna hyran inkluderar rätten att använda inkvarteringsobjektet under den bokade tiden, tillgång till möbler, utrustning och lös egendom enligt objektbeskrivningen samt normala bruksavgifter (rimlig vatten-, el- och gasförbrukning). Objektets egenskaper, bekvämligheter och max antal gäster anges i samband med bokningen. Eventuella tilläggstjänster eller produkter debiteras separat.
4) BETALNINGSVILLKOR
Hyrans storlek anges vid bokningstillfället. Vid bokning via webbutiken ska hela hyresbeloppet betalas vid bokning. Eventuell förskottsbetalning dras av från det slutliga totalbeloppet. Om bokningen inte betalas senast på förfallodagen anses Kunden ha avbokat enligt punkt 7. Tjänsteleverantören har dessutom rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Betalningsförmedlare Betalningsförmedlingen tillhandahålls av Paytrail Oyj (2122839–7) i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj syns som betalningsmottagare på kontoutdrag eller kortfaktura och förmedlar betalningen till säljaren. Paytrail Oyj har tillstånd som betalningsinstitut. Vid reklamationer ombeds du i första hand kontakta produktleverantören.
Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839–7 Innova 2 Lutakonaukio 7 40100 Jyväskylä
5) UNDER INKVARTERINGSTILLFÄLLET
Information om nyckelutlämning samt in- och utcheckningstider anges vid bokningen. Kunden får inte överlåta nyckeln eller hyra ut objektet vidare till tredje part. Inkvarteringsobjektet får användas av högst det antal personer som angetts vid bokningen. Kunden ska vårda objektet omsorgsfullt och ansvarar för att alla gäster följer avtalet och objektets regler. Kunden och gästerna ska följa lagar, goda seder och objektets ordningsregler. Rökning är förbjuden inomhus. Tjänsteleverantören har rätt att avbryta inkvarteringstillfället om Kunden eller Gästerna orsakar störningar, bryter mot avtalet eller om det finns skäl att misstänka fara för personer eller egendom. I sådana fall betalas ingen ersättning för outnyttjad tid. Om Kunden själv avbryter vistelsen i förtid eller inte anländer, betalas ingen återbetalning.
6) EFTER INKVARTERINGSTILLFÄLLET
Kunden och gästerna ska lämna objektet senast vid avtalad tid, ta med sig sina tillhörigheter och lämna det i städat skick. Kunden ska låsa dörrarna och stänga av ugn, bastu m.m. innan avresa. Nycklarna ska återlämnas enligt Tjänsteleverantörens anvisningar. Om Kunden förlorar nycklarna genom vårdslöshet har Tjänsteleverantören rätt att debitera kostnader för låsbyte.
7) AVBOKNING ELLER ÄNDRING AV BOKNING
Konsumentkunden kan avboka inkvarteringstillfället kostnadsfritt om det är mer än 1 dygn kvar till inkvarteringstillfällets början. I sådant fall återbetalar Tjänsteleverantören eventuell förskottsbetalning. Om Kunden avbokar bokningen efter denna tidsgräns utan giltig orsak, har Tjänsteleverantören rätt att debitera hela hyresbeloppet för inkvarteringstjänsten.
Avbokningen ska göras skriftligen. Kunden kan avboka inkvarteringen via e-post.
Tjänsteleverantören kan avboka tjänsten på grund av force majeure, det vill säga orsaker som ligger utanför dennes kontroll.
8) ANSVAR
Kundens ansvar
Kunden ansvarar för skador som han eller Gästerna orsakar på inkvarteringsobjektet eller dess lösöre, antingen uppsåtligen eller genom vårdslöshet. Kunden ska omedelbart meddela Tjänsteleverantören om skada på objektet eller dess egendom.
Tjänsteleverantörens ansvar
Tjänsteleverantören är inte ansvarig för skador på egendom som tillhör Kunden eller Gästerna och som förvaras i inkvarteringsobjektet, till exempel till följd av inbrott, om inte skadan orsakats av Tjänsteleverantörens uppsåt eller grova vårdslöshet.
Force majeure
Varken Tjänsteleverantören eller Kunden är ansvariga för underlåtenhet att fullgöra sina avtalsenliga skyldigheter om detta beror på force majeure. Med force majeure avses en händelse som förhindrar eller gör det oskäligt svårt att uppfylla skyldigheterna inom utsatt tid. Sådana händelser kan till exempel vara krig, uppror, pandemi, epidemi, naturkatastrof, omfattande avbrott i energiförsörjning eller transport, störningar i allmänna kommunikationsnät, arbetskonflikter, brand, väsentliga restriktioner från myndigheter eller andra lika betydande, ovanliga, oförutsägbara och parterna oberoende orsaker.
Tjänsteleverantören ansvarar inte heller för fel eller försening som orsakats av en underleverantör till följd av force majeure. Parterna ska meddela om force majeure så snart som möjligt efter att den blivit känd.
9) DATASKYDD
Vid bokningen ska Kunden lämna nödvändiga personuppgifter. Vi behandlar personuppgifter för att kunna genomföra inkvarteringstillfället, till exempel för att möjliggöra kundkommunikation och fakturering. Personuppgifter behandlas omsorgsfullt och säkert i enlighet med dessa villkor, vår dataskyddspolicy och gällande dataskyddslagstiftning.
10) TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Avtalet regleras av Finlands lag, med undantag för dess lagvalsregler. Parterna ska i första hand försöka lösa eventuella tvister genom ömsesidiga förhandlingar. Om en överenskommelse inte kan nås genom förhandlingar, ska tvisten avgöras vid Västra Nylands tingsrätt, om inte tvingande lagstiftning föreskriver annat.
Konsumentens särskilda rättigheter
Om en tvist inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, har konsumentkunden rätt att hänskjuta ärendet till Konsumenttvistenämnden för avgörande:
www.kuluttajariita.fi
Soiniitty Gård Service Oy
Soiniityntie 50 b, 47200 Elimäki
Y-tunnus 1103753-8